Zmiany w modelu zarządzenia zgód marketingowych
W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. – "Prawo Komunikacji Elektronicznej", wprowadzamy nowy, zgodny z RODO model pozyskiwania i zarządzania zgodami marketingowymi. Nowe przepisy wymagają odrębnych zgód na działania marketingowe realizowane przez różne kanały komunikacji:
- Wiadomości e-mail
- Wiadomości SMS
- Połączenia telefoniczne (głosowe)
Co to oznacza?
Od 1 lipca 2025 r. każda zgoda marketingowa będzie przetwarzana i zarządzana oddzielnie, w zależności od kanału komunikacji. Celem jest zwiększenie transparentności wobec klientów i poprawienie zgodności operacyjnej z przepisami prawa.
Jak się przygotować do nadchodzących zmian?
I. Podejmij decyzję co zrobić ze starymi zgodami
Pobierz i wypełnij oświadczenie przesłane e-mailem (Mail o tytule "Zmiany w modelu zarządzenia zgód marketingowych" z dnia 02.06.2025)
- Wskaż, czy chcesz kontynuować przetwarzanie danych na podstawie dotychczasowych zgód (z określeniem kanału), czy zresetować ich stan.
- Odeślij dokument do 20.06.2025 r. na adres support@caterings.pl
II. Skonfiguruj nowe zgody w panelu administracyjnym
- Przejdź do Konfiguruj markę > Informacje
Kliknij przycisk „Skonfiguruj nowe zgody marketingowe”
III. Dokonaj konfiguracji na podstronie konfiguracyjnej
- Zaznacz zgody, które chcesz aktywować (uruchomią się automatycznie 1.07.2025 – do tego czasu pozostają nieaktywne)
- Wpisz treści zgód – edytuj domyślne treści zgód - pamiętaj o podaniu pełnej nazwy podmiotu będącego administratorem danych
- (Opcjonalnie) Włącz informację o punktach za udzielenie zgody:
- Wpisz treść informacji o beneficie za udzielenie zgody (np. „Za zgodę otrzymasz 50 pkt”)
- Przejdź do Cenniki >>> Konfiguracja Skarbonki i ustaw liczbę punktów, jaka ma być przyznawana (tylko wtedy punkty zostaną automatycznie przyznane klientowi za udzielenie danej zgody podczas rejestracji)
IV. Dopasuj integracje marketing automation do obsługi nowych zgód marketingowych
Jeśli korzystasz z jednej z poniższych integracji, pamiętaj o dostosowaniu jej konfiguracji do obsługi nowych zgód, aby zachować ciągłość kampanii marketingowych oraz uniknąć utraty danych.
Wskazówki dla (Kliknij jeden z poniższych linków, aby przejść do instukcji)
Przez pierwsze dwa tygodnie po przejściu na nowy model zgód marketingowych (1.07.2025 r.) oprócz wysyłki nowych zgód będziemy utrzymywać równoległe przesyłanie starej zgody (zgoda_marketingowa) jako zgody e-mail do narzędzi marketing automation
Harmonogram wprowadzania zmian
DATA | DZIAŁANIA |
---|---|
2.06.2025 | 🟢 Start okresu przygotowawczego – udostępnienie nowej podstrony do konfiguracji zgód, wysyłka oświadczeń do podpisu |
2.06–20.06.2025 | 🔶 Wypełnienie i odesłanie oświadczeń (mapowanie/reset zgód) 🔶 Prekonfiguracja nowych zgód w panelu – zaznaczenie aktywności kanałów, uzupełnienie treści zgód, benefity, punkty w Skarbonce ⚙️ Dostosowanie integracji (dot. Cateringów z integracjami Salesmanago, User.com, GetResponse, Bitrix) – dostosowanie pól i reguł |
20.06.2025 (23:59) | 🛑 Termin ostateczny – na odesłanie oświadczeń i dokonanie wstępnej konfiguracji zgód w panelu admina |
21–30.06.2025 | 🔒 Okres zamknięcia – podstrona konfiguracyjna niedostępna. Trwa przygotowanie techniczne do wdrożenia zmian |
1.07.2025 | 🚀 Oficjalne wdrożenie – aktywacja nowych zgód, widoczność w formularzach, działanie logiki skarbonki |
1.07–15.07.2025 | 🕓 Okres przejściowy – równoległe przesyłanie starej zgody (zgoda_marketingowa) jako zgody e-mail do narzędzi marketing automation |
15.07.2025 | 🔚 Koniec okresu przejściowego – przestajemy przesyłać starą zgodę do narzędzi zewnętrznych, staje się nieaktywna w systemie |
👉 Dokument do pobrania: KLIKNIJ TUTAJ 👈
Często zadawane pytania (FAQ)
Dlaczego zmieniamy system zgód marketingowych?
Wprowadzamy zmiany, aby dostosować nasz system do aktualnych wymogów RODO. Nowe zgody umożliwiają klientom końcowym osobne wyrażenie zgody na różne kanały komunikacji (e-mail, SMS, telefon), co zapewnia zgodność z RODO.
Co się stanie z dotychczasowymi zgodami marketingowymi udzielonymi przez klientów?
Decyzja należy do Was – jako administratorów danych. Dostępne są dwa scenariusze:
A) Reset zgody – wszystkie nowe aktywne zgody (e-mail, SMS, telefon) zostaną wprowadzone z domyślnym stanem "nieudzielona". Klienci nie będą mieli wyrażonych żadnych zgód.
B) Mapowanie zgody – możecie zdecydować, aby stan dotychczasowej zgody został przeniesiony do jednej lub kilku nowych zgód. Np.:
- przeniesienie tylko do zgody e-mail,
- przeniesienie do zgody e-mail i SMS równocześnie.
Co, jeśli nie odeślę oświadczenia w sprawie starych zgód?
W takim wypadku w dniu przejścia na nowy model zgód marketingowych (1.07.2025 r.) wszystkie aktywowane zgody marketingowe będą miały status "nieudzielona". Klienci nie będą mieli wyrażonych żadnych zgód.
Co, jeśli nie dokonam pre-konfiguracji nowych zgód?
W takim wypadku w dniu przejścia na nowy model zgód marketingowych (1.07.2025 r.) wszystkie nowe zgody market będą nieaktywne. Klienci nie będą mieli możliwości udzielenia zgody na kontakt marketingowy żadnym z kanałów.
Czy mogę pobrać dane o klientach i ich zgodach?
Tak. Do dnia wdrożenia nowego modelu zgód marketingowych możesz pobrać zestawienie danych osobowych wraz ze stanem zgody marketingowej. Eksportu danych dokonasz, wchodząc na podstronę Obsługa klienta > Klienci i kliknięciu "Eksportuj".
Czy muszę mieć wszystkie trzy zgody (email, SMS, telefon)? Czy mogę zbierać tylko zgodę na email, a pominąć SMS i telefon?
Nie. Można zbierać dowolne zgody – nawet żadnej. Każdy Catering decyduje samodzielnie, które kanały chce obsługiwać i które zgody będą aktywne.
Dlaczego dodaliśmy osobne pole na treść komunikatu o benefitach za zgodę?
Wprowadzenie osobnego pola na treść komunikatu o beneficie (np. o punktach w Skarbonce) pozwala jasno poinformować klientów, kiedy i na jakich warunkach zostanie przyznany benefit za udzielenie zgody. Punkty w Skarbonce są przyznawane tylko w momencie rejestracji – jeśli klient udzieli zgody później (np. w ustawieniach konta), punkty nie zostaną naliczone. W poprzednim modelu brak rozróżnienia i dodawanie tej informacji bezpośrednio w treści samej zgody marketingowej prowadził do sytuacji, w której klienci mogli być wprowadzani w błąd – np. widząc komunikat o punktach za zgodę, ale nie otrzymując nagrody, gdy udzielili zgody później niż w momencie zakładania konta. To rozwiązanie eliminuje ten problem i pozwala zachować przejrzystość i zgodność komunikacji z rzeczywistym działaniem systemu.
Treść benefitu jest łączona z treścią zgody i będzie wyświetlana tylko w formularzu rejestracyjnym (niewidoczna w Ustawieniach konta).