Instrukcja konfiguracji Google Tag Manager (GTM)

Wprowadzenie


Aby skutecznie prowadzić sprzedaż w internecie (a już w szczególności skutecznie sprzedawać catering dietetyczny, który jest biznesem niemal wyłącznie bazującym na sprzedaży przez internet), niezbędne jest analizowanie danych oraz prowadzenie kampanii reklamowych w wyszukiwarkach internetowych, jak Google, ale również Bing, czy Yahoo, oraz social mediach, szczególnie przez Facebook, czy Instagram. 

Żeby skutecznie realizować tego typu kampanie, konieczne jest zbieranie danych ze strony internetowej oraz formularza zamówień Caterings i przekazywanie ich do odpowiednich narzędzi. 

Podstawowe dane to:

- ilość wejść na stronę

- informacje o użytkownikach, które przekazuje Google

- informacje o zrobionych zamówieniach wśród danych użytkowników lub wśród danych grup użytkowników.

Jednak ich rodzajów jest o wiele więcej. Tego typu dane pozwalają później lepiej zarządzać kampaniami reklamowymi. Jeżeli zauważymy, że więcej zamówień pochodzi od klientów z danej dzielnicy, w jakimś mieście, czy z pośród danej grupy wiekowej, warto skoncentrować działania marketingowe, a tym samym budżet reklamowy, na podobną grupę odbiorców.

Dobra konfiguracja analityki jest więc niezbędna, żeby nie “przepalać” pieniędzy na kampanie reklamowe. 


Z Systemu Caterings możliwe jest przekazywanie różnego rodzaju danych, co z kolei pozwala na  prowadzenie możliwie efektywnych kampanii reklamowych. Odpowiada za to przygotowany przez nas dataLayer, zgodnie z dokumentacją: Caterings - dataLayer

Aby realizować transfer danych w najlepszy i możliwie najbardziej uniwersalny sposób, wykorzystujemy do tego “Google Tag Manager”. Jest to narzędzie, które zbiera wszystkie dane, po czym odpowiednio mogą być one dalej przekazywane np. do Google Analytics, Google Ads, Facebook Pixel czy wielu innych narzędzi jak chociażby marketing automation typu GetResponse, SalesManago, User.com. 


Sposób działania takiej integracji prezentuje poniższy schemat



Pamiętajmy, że “Caterings” obejmuje nie tylko system Caterings, ale także stronę internetową, którą można samodzielnie skonfigurować w panelu admina. 

W tej instrukcji pokażemy, jak należy przygotować konfigurację GTM w taki sposób, aby przekazywać dane do najważniejszych narzędzi. 


Instrukcja konfiguracji GTM

Część 1

Zakładanie konta GTM


  1. Aby założyć konto Google Tag Managera wejdź na stronę tagmanager.google.com  (musimy być zalogowani w usłudze Google, lub mieć połączone konta)
  2. Zakładamy konto. W tym celu należy odnaleźć na stronie przycisk “Utwórz konto”. Jeśli nie mamy żadnego kontenera GTM będzie znajdować się ono w centralnej części strony


  1. Konfigurujemy kontener - pamiętajmy, aby wybrać odpowiedni region ze względu na RODO

    - Nazwa konta - rekomendujemy nazwę swojej firmy np “Nazwa firmy sp. z o.o.”

    - Nazwa kontenera - rekomendujemy adres strony np. mojadieta.pl

    - Platforma docelowa - WEB

    - Klikamy przycisk “utwórz“

  2. Akceptacja regulaminu - w lewym  dolnym rogu musimy zaznaczyć “zaakceptuj regulamin” aby aktywował nam się przycisk do jego potwierdzenia


  3. Klikamy “Tak” i już posiadamy kontener GTM

  4. Aby kontener zadziałał musimy skopiować jego numer i wkleić w panel Caterings, numer znajduje się w środkowej górnej części strony


  1. Panel administracyjny Caterings -> Integracje -> Google Tag Manager. W tym miejscu wklejamy kod GTM.




Część 2

Import kontenera

  1. Wchodzimy w zakładkę “Administracja” i wybieramy “Import kontenerów”, po czym importujemy plik json, który jest kontenerem zawierającym przygotowaną przez nas pełną konfigurację. 

Aktualne kontenery znajdziesz w Bazie wiedzy Caterings: TUTAJ.



W kontenerze znajduje się konfiguracja Google Analytic 4, na podstawie której można konfigurować inne tagi jak: Google Ads i Facebook Pixel.


  1. Wgrywamy go klikając “Wybierz plik kontenera” 

Następnie na obszarze roboczym, klikamy “Nowy” (rekomendowany), aby wgrać dane lub “Istniejący”, jeśli chcemy pracować na poprzednim (jakimś historycznym) obszarze roboczym.


  1. Po kliknięciu klawisza “Nowa” pojawi nam się następujący ekran, gdzie musimy wprowadzić nazwę grupy roboczej i klikamy zapisz. Przykładowa nazwa to może być GA4 Caterings

*w przypadku wybrania opcji “Istniejąca” w kroku 2 - operacja z kroku 3 nie będzie potrzebna. 


  1. Po zapisaniu obszaru roboczego pokażą nam się informacje, jakie zostaną przekazane do GTM. Klikamy “potwierdź” i mamy wprowadzone zmiany

Obszar roboczy znajduje się w głównej części kontenera po lewej stronie, jak na screenie.

Przy publikacji obszaru roboczego scalą się one w jeden. Operację importowania rekomendujemy zostawiać bez zmian 


  1. Podmiana strumienia danych 

Ostatnią kwestią jest podmiana strumienia danych na poziomie zmiennych. W tym celu wybieramy nasz obszar roboczy, następnie klikamy zmienne, gdzie musimy wyedytować GA4TC

W polu  GA4TC podajemy strumień danych.

Jeśli nie posiadają państwo jeszcze GA4 należy:

Zalogować się na konto analytics.google.com i przejść do ustawień :

Nie zalecamy korzystania z Migracji, a utworzenie nowego konta.


W kolejnym kroku wybieramy “Utwórz usługę”

I przechodzimy przez konfigurator Google.

Krok 1.

Uzupełniamy: 

  • Nazwę naszego Cateringu np HotDog 
  • Strefa czasowa (by mieć dobre dane) 
  • Waluta

Następnie klikamy “Dalej” 

w Kolejnym kroku prosi nas o podanie branży i wielkości firmy.

  • Rekomendujemy wybrać branżę “inna działalność biznesowa”
  • Wielkość firmy prosimy wybrać zgodnie ze stanem faktycznym 

Klikamy “Dalej”.


Kolejnym krokiem są cele biznesowe od ich wyboru zależeć będą podpowiedzi. Proszę zatem zaznaczyć, na czym państwu najbardziej zależy, a następnie kliknąć przycisk “utwórz” 


Ostatnim krokiem jest utworzenie strumienia danych, który będziemy wgrywać do GTM

Wybieramy “Sieć”, a następnie: 

  • Wprowadzamy nazwę witryny 
  • Wprowadzamy nazwę strumienia danych 

(nazwy te mogą być identyczne)

klikamy “utwórz strumień danych”, pojawi nam się pełne podsumowanie z utworzenia usługi

Identyfikator pomiaru = strumień danych, przekierowujemy do GTM


  1. Aby opublikować kontener i mieć dane w GA należy kliknąć “Prześlij”


A następnie przycisk „Opublikuj”


  1. Sprawdzenie poprawności działania - aby sprawdzić poprawność działania wykonaj czynności z kroków, dodaj do koszyka, zrób zakup i sprawdź, czy w czasie rzeczywistym odkładają się odpowiednie wartości. 
Czy odpowiedzieliśmy na Twoje pytanie? Dziękujemy za feedback Wystąpił problem podczas oceny artykułu.

Wciąż potrzebujesz wsparcia? Skontaktuj się z nami Skontaktuj się z nami